Универзитет у Београду - Рударско-геолошки факултет

Рударско-геолошки факултет

ПОЧЕТНА
ФАКУЛТЕТ
О факултету
Организација
Акредитација
Запослени
Сертификати
Издавачка делатност
Скриптарница
Акта
Алумни
Јавне набавке
Документа
Контакт
СТУДИЈЕ
Опште информације
Основне студије
Мастер студије
Докторске студије
Студентски парламент
Студентски живот
Ценовник
Дипломе
Обрасци
НАСТАВА
Наставно особље
Распоред наставе
Распоред испита
Календар
НАУКА
Пројекти
Центри и лабораторије
Истраживачи
Стипендије
Иновације и техничка решења
Научни скупови
Предмет
Обавештења
Резултати
Материјали

Контаминација и ремедијација геолошке средине и подземних вода

Предавачи:
др Маја Тодоровић, проф. др Игор Јемцов
Студијски програм:
Хидрогеологија(X семестар -DAS)    ЕСПБ бодови: 5    Статус: Изборни
Услов: -
Циљ предмета:
Основни циљ предмета представља упознавање и карактеристике важних контаминаната у геолошкој средини и подземних вода, као и могућности њихове ремедијације.
Исход предмета:
Савладавање напредних процеса транспорта контаминаната кроз геолошку средину и успостављање адекватног концептуалног модела у циљу јасног дефинисања проблема и пројектовања истраживања и праћења резултата ремедијације.
Садржај предмета:

Теоријска настава
Увод: основни појмови ремедијације; класификација загађујућих супстанци у хидрогеолошкој средини у односу на ремедијационе третмане; вишефазни карактер VOCs, SVOCs и горива (места појављивања и карактеристични примери); неогранске загађујуће супстанце: процеси судбине и транспорта, карактеристични примери, радионуклиди, експлозивни отпад; Карактеристике NAPL концептуални приступ: порозност, мобилност, густина, растворљивост, вискозитет, температура, коефицијент филтрације и густина, напон паре (Хенријев, Раултов, Фиков закон и Пеклетов број); испарлљивост, међуповршински напон и капиларни притисак, квашљивост, релативна пропустљивост, резидуално засићење, сорбција-десорбција, Карактеристике и концептуални приступ LNAPL: засићење и резидуално засићење, расподела фаза на порном нивоу, продирање и кретање кроз порозну средину, вертикална дистрибуција, расподела засићења зависно од капиларног притиска, ефекат гранулометријског састава, процена запремине, дебљина слоја у времену и у односну на ниво подземних вода, разлике у условима под притиском и слободним нивоом, мобилност, Дарсијев закон за LNAPL; DNAPL концептуални модел и важне карактеристике: фазе и циклус у геосредини, секундарни извори, дифузија из матрикса, хетерогеност средине; Контаминирана средина: карактеризација и концептуални модел: геологија и педологија контаминиране средине, хидрогеолошке јединице; концептуални модел контаминанта, његовог кретања и рецептори: формирање и примена модела, садржај, и итеративни процес формирања. Пројектовање истраживања локације, постављање циљева истраживања, неинванзивне технике узорковање, скрининг, сондирање. Стратегија узорковања. Ризик: нивои и оцена, идентификација и неодређеност, управљање ризиком. DNAPL интегрисана карактеризација: фазе, матрична дифузија, нови концепт евалуације транспорта и исходишта, флексибилан приступ, пројектовање прикупљања података, прикупљање података, избор метода истраживања, имплементација и евалуација, побољшање концептуалног модела. Основне методе ремедијације: пумпање и третирање, пропусно и непропусне баријере, ваздушно и биораспршивање, испирање земљишта, биоремедијација и процес природне атенуације.

Практична настава
Кроз практичне задатке студенти савладавају основне и напредне технике успостављања концептуалних модела транспорта различитих контаминаната кроз геолошку средину, као и пројектовања истраживања, узорковања и мониторинга процеса транспорта загађења и ремедијације.

Литература:
  1. Gray 2008: Drinking Water Quality. Problems and Solutions. Second ed. Cambridge University Press.
  2. Fitts C, 2002: Groundwater Science. Academic press. Elsavier. 435 p
  3. Noner 2004: Groundwater contamination inventory. A methodological guide IHP-VI. Zaporozec ed. Series on Groundwater No. 2. UNESCO
  4. WHO 2001: Gudielines for water quality standards. 4th ed. WHO publication. P564
  5. Kresic N, 2007: Hydrogeology and groundwater modeling. 2nd ed. CRC press Taylor and Francis group
  6. Fetter CW, 2001: Applied Hydrogeology. 4th ed. Prentice-Hall Inc. p.535
  7. Крешић Н, Вујасиновић С, Матић И (2006) Ремедијација подземних вода и геосредине. Универзитет у Београду, Рударско геолошки факултет, Београд
  8. Aller L, Bennet T, Lehr J, Petty R, Hackett G (1985) DRASTIC: A standardized system for evaluating ground water pollution potential using hydrogeologic settings, U.S. EPA, Chicago, Illinois
Метода извођења наставе:
Концепт извођења наставе заснован је на континуираном савладавању наставних јединица као и њиховој провери кроз: предавања, вежбе и тестове, применом Moodle апликације. Предавања се одвијају према претходно припремљеним презентацијама, са доступним комплетним материјалом - предавањем преко Moodle сервиса. Вежбе су базиране на задацима такође доступни преко Moodle сервиса. Након завршене сваке наставне јединце, а пре почетка наредне, врши се провера знања преко Moodle тестова.
Фонд:
Предавања Вежбе Други облици наставе Студијски истраживачки рад
2 2 0 0
Оцена знања:
Завршни испит Поена
Усмени испит50

Предиспитне обавезе Поена
Активност у току предавања25
Практична настава25
Додатни услови оцењивања: -