Предавачи:
проф. др Владимир Живановић, проф. др Игор Јемцов |
Студијски програм:
Хидрогеологија(VIII семестар -OAS) ЕСПБ бодови: 5 Статус: Обавезан |
|
Услов: - |
Циљ предмета: Стицање основних знања из области заштите подземних вода, у циљу идентификације извора контаминације, основних порцеса транспорта и исходишта контаминеције, оцени рањивости, зонама санитарне заштите и спровођењу монитиринга у области заштите подземних вода Стицање основних знања из области заштите подземних вода, у циљу идентификације извора контаминације, основних процеса транспорта и исходишта контаминације, оцени рањивости, зонама санитарне заштите и спровођењу мониторинга у области заштите подземних вода |
Исход предмета: Оспособљавање студената за спровођење поступака у циљу идентификације типова и врста извора контаминације, могућих процеса транспорта у геолошкој средини и контаминације подземних вода. Такође важан резултат представља оспособљеност за израду карата рањивости и утврђивању зона санитарне заштите у различитим хидрогеолошким срединама, као и основама успостављања мониторинга подземних вода са аспекта заштите. |
Садржај предмета:
Теоријска настава Основни појмови заштите подземних вода, значај заштите; природни квалитет подземних вода, стандарди квалитета подземних вода; класификација загађења подземних вода и основне загађујуће супстанце; класификација извора загађења, основни појмови вишефазног карактера органске загађујуће супстанце у хидрогеолошкој средини; Транспорт загађујуће супстанце у хидрогеолошкој средини: молекуларна дифузија, адвекција; механичка дисперзија; хидродинамичка дисперзија; адвективно-диспрерзиона једначина транспорта; трансформација, ретардација и атенуација загађујуће супстанце: сорпција, радиоактивно распадање и биодеградација; једнодимензиона једначина транспорта са бочном дисперзијом. Концепт оцене рањивости подземних вода: природна рањивост, дефиниција рањивости; концептуални модел улаз-путања-одредиште; оцена рањивости објеката и издани; утицај размере при оцени рањивости, концептуални модел- европски приступ; методе за оцену рањивости подземних вода: класификација метода, DRASTIC, GOD, GLA, EPIK, COP; Карте хазарда и процена ризика од загађивања: израда карте хазарда, израда карте ризика од загађивања подземних вода; Заштита подземних вода; концепт увођења зона санитарне заштите; постојећи приступи у одређивању зона санитарне заштите (методама фиксног радијуса и времена транспорта воде, рањивости, ризика и хидродинамички модели); Осврт на постојећу законску регулативу и начин одређивања зона санитарне заштите у Србији и Европи: историјат, актуелна законска регулатива, елаборат о зонама санитарне заштите и мере санитарне заштите; Мониторинг у области заштите подземних вода: циљеви и стратегија, уређаји и методе мерења, успостављање система за мониторинг; избор локације и учесталост; методе мониторинга квалитета;
Практична настава Кроз практичне задатке на вежбама студенти се упознају са издвојеним тематским целинама: идентификација постојећих и потенцијалних извора контаминације у односу на постојећи квалитет подземних вода; утврђивање времена транспорта и исхода загађујуће супстанце у геолошкој средини на основу једначина транспорта; одређивање рањивости и ризика подземних вода; одређивање зона санитарне заштите и успостављање мониторинга. |
Литература:
- Gray 2008: Drinking Water Quality. Problems and Solutions. Second ed. Cambridge University Press.
- Fitts C., 2002: Groundwater Science. Academic press. Elsavier. 435 p
- Noner 2004: Groundwater contamination inventory. A methodological guide IHP-VI. Zaporozec ed. Series on Groundwater No. 2. UNESCO
- ZAPOROZEC, A.; MILLER, J. C. (2000). Groundwater Pollution. UNESCO, Paris, France, 24 pp.
- WHO 2001: Gudielines for water quality standards. 4th ed. WHO publication. P564
- Kresic N., 2007: Hydrogeology and groundwater modeling. 2nd ed. CRC press Taylor and Francis group
- Fetter C.W., 2001: Applied Hydrogeology. 4th ed. Prentice-Hall Inc. p.535
- Ogata, A. and Banks, R.B. 1961. A Solution of the Differential Equation of Longitudinal Dispersion in Porous Media, U.S. Geological Survey, Professional Paper 411A, U.S. Government Printing Office,
Washington, DC.
- Chilton J (2006) Assessment of aquifer pollution vulnerability and susceptibility to the impacts of abstraction, Protecting Groundwater for Health - Managing the Quality of Drinking-water Sources, Schmoll, O., Howard, G., Chilton, J., Chorus, I. (eds), World Health Organization, London
- Vrba J and Zoporozec A (eds.) (1994) Guidebook on Mapping Groundwater Vulnerability, International Contributions to Hydrogeology (IAH), 16: 131 p.; Hannover.
- Zwahlen F [ed] (2004) Vulnerability and risk mapping for the protection of carbonate (karst) aquifers, COST Action 620, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg, 297 s.
- Филиповић Б.,Вујасиновић С., Заштита подземних вода, Универзитет у Београду, Рударско геолошки факултет, Београд
- Крешић Н, Вујасиновић С, Матић И (2006) Ремедијација подземних вода и геосредине. Универзитет у Београду, Рударско геолошки факултет, Београд
|
Метода извођења наставе: Концепт извођења наставе заснован је на континураном савладавању наставних јединица као и њиховој провери кроз: Предавања, вежбе и тестове, применом Moodle апликације. Предавања се одвијају према претходно припремљеним презентацијама, са доступним комплетним материјалом - предавањем преко Moodle сервиса. Вежбе су базиране на задацима такође доступни преко Moodle сервиса. Свака вежба садржи, кратак увод теме која се ображује у вежби, задатак вежбе као и објашњење као израдити вежбу, што омогућава студентима адекватну припрему за вежбу. Након завршене сваке наставне јединце, а пре почетка наредне, врши се провера знања преко Moodle тестова. Периодична провера знања се врши преко колоквијума. Завршна вежба има карактер семинарског рада где студенти на практичном примеру изабраног извора ил бунара у околини Београда непосредно врше идентификацију извора загађења, одређују рањивост издани и утврђују зоне санитарне заштите (рад по групама уз надзор спроводиоца наставе). |
Фонд:
Предавања |
Вежбе |
Други облици наставе |
Студијски истраживачки рад |
3 |
2 |
0 |
0 |
|
Оцена знања:
Завршни испит |
Поена |
Усмени испит | 50 |
Предиспитне обавезе |
Поена |
Активност у току предавања | 10 | Практична настава | 10 | Колоквијуми | 10 | Практичан истраживачки рад | 20 |
|
Додатни услови оцењивања: - |
|