Study program:
Environmental engineering and safety engineering (VI semester -BsC) Mining Engineering (VI semester -BsC) Natural Gas Engineering (VIII semester -BsC) Petroleum exploitation process (VIII semester -BsC) |
Name of subject: Technical Diagnostics |
Instructors:
|
Status: Optional |
ECTS: 4 |
Prerequisites: - |
Course Objectives: Tehnička dijagnostika kao sastavni deo procesa održavanja prema stanju treba da utvrdi tehničko stanje sastavnog dela sistema sa određenom tačnošću u određenom trenutku vremena. Cilj je upoznavanje studenata sa ovom novom sistemskom naukom i njihovo lakše prilagođavanje prepoznavanju sistemskih problema. Studenti dobijaju znanje o nauci koja se bavi prepoznavanjem tehničkog stanja sistema i u skladu sa tim donose ispravne odluke saglasne vremenskom kriterijumu. |
Learning Outcomes: Položen ispit, sa aktivnim znanjem. |
Content:
Teorijska nastava – predavanja:
Opšti principi dijagnostike stanja sistema. Kla¬sifikacija dijagnoze i dijagnostičkih parametara. Sistem i postupci tehničke dijagnostike. Sredstva tehničke dijagnostike. Analiza rezultata i prognoza tehničkog stanja sistema. Uzroci grešaka u dijagnozi stanja. Automatski sistem tehničke dijagnostike. Organizacija izvođenja dijagnostičkih kontrola i organizacija službe. Automatski sistemi kontrole radne sposobnosti tehničkog sistema. Subjektivni postupci tehničke dijagnostike. Kontrola šuma. Vizuelna kontrola. Kontrola boje i mirisa. Postupci kontrole (merenja) radnih parametara. Osnovi metrologije. Postupak merenja temperature. Termovizijsko opažanje. Postupak merenja ugaone brzine i broja obrtaja. Postupak merenja pritiska. Postupak merenja protoka. Postupak merenja nivoa tečnosti. Postupak merenja pomeranja. Postupak merenja obrtnog momenta. Postupak merenja mehaničke snage. Postupak merenja brzine i ubrzanja. Postupak merenja sile. Postupak merenja ugla. Postupak merenja puta. Postupak merenja tvrdoće. Postupak merenja vlažnosti. Postupak merenja vremena. Postupak kontrole produkata habanja i sagorevanja (kontrola hemijskog sastava). Dijagnoza tehničkog stanja triboloških sklopova. Ispitivanje promena svojstava maziva i ulja. Dijagnostika stanja hidrauličnog ulja. Ispitivanje izduvnih gasova motora. Vibroakustika. Vibracija kao parametar tehničkog stanja sistema. Utvrđivanje uzroka neispravnosti tehničkog sistema usled vibracija. Program kontrole tehničkog stanja sistema. Postupci za dijagnostiku stanja kotrljajućih ležaja. Otklanjanje problema povišenog nivoa vibracija. Postupak geometrijske kontrole (utvrđivanje dimenzije delova sistema). Postupci ispitivanje (kontrole) bez razaranja. Magnetska ispitivanja. Postupak penetracije. Postupak holografije. Ultrazvučna ispitivanja. Postupak ispitivanja vrtložnim strujama. Postupci radiografije i gamagrafije. Postupak akustičke emisije za određivanje parametara mehanike loma. Postupak ispitivanja korozije. Postupci električne kontrole. Modeli održavanja prema stanju – modeli dijagnostike tehničkog stanja.
Praktična nastava – vežbe:
Na vežbama studenti polažu dva kolokvijuma preko testova. Studenti imaju pravo polaganja kolokvijuma samo jednom. Svaki kandidat radi dva seminarska rada. Prvi seminarski rad se radi iz oblasti vibracija. Drugi seminarski rad se radi iz ostalih postupaka, kako subjektivnih tako i objektivnih. Na preostalim časovima vežbi, rade se primeri vezani za izradu navedenih projektnih zadataka kao i primeri iz prakse. Na vežbama će se koristiti mogućnost korišćenja egzaktnih podataka iz merenja na stvarnim sistemima iz prakse. U labaratoriji se prikazuju elementi koji se izučavaju, kao i eksperimenti, u skladu sa postojećom opremom. |
Suggested Reading List:
- Adamović Ž., Tehnička dijagnostika, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva Beograd, 1998
- Baldini A., Furlanetto L., Održavanje po stanju, OMO Beograd, 1980.
- Brčić V., Čukić R., Eksperimentalne metode u projektovanju konstrukcija, GK Beograd, 1988
|
Conduct of the Course: |
Fund hours:
Lectures |
Exercises |
Other forms of teaching |
Study research |
2 |
1 |
0 |
0 |
|
Assessment:
Classwork Assessment |
ECTS |
| 10 | | | | 40 | | 20 |
|
Additional Assessment Criteria: |
|